Boloboost
Dit artikel verscheen eerder in Metro (13-03-2013) onder de kop ‘Sociale Media geven Bos en Lommer een positieve boost‘
Bewoner Lex de Jong wilde af van het onterechte negatieve imago van de wijk Bos en Lommer en stuurde begin 2011 nietsvermoedend een tweet. Inmiddels is het burgerinitiatief ‘Boloboost’ uitgegroeid tot een community van meer dan tweeduizend volgers op Twitter en Facebook, die hetzelfde gevoel met De Jong delen. Namelijk dat het leuk is om in Bos en Lommer te wonen, dat bewoners elkaar helpen en dat de wijk in de afgelopen jaren een enorme opleving heeft doorgemaakt.
Volgens De Jong kan de overheid (in dit geval stadsdeel West) meer gebruik maken van dergelijke netwerken als Boloboost en andere burgerinitiatieven in het land. “Bundel de krachten en maak gebruik van ons twitter- en facebookkanaal in plaats van vijf buurtregisseurs aparte accounts te laten starten met ieder een handjevol volgers. Daarnaast is het heel belangrijk om in de communicatie aan te sluiten bij een breed gedragen gevoel dat leeft onder veel mensen. In ons geval wilden blijkbaar heel veel bewoners een positieve boost aan Bos en Lommer geven. Wij willen de mooie berichten voor eens en voor altijd de aandacht geven.”
De groep volgers en actievelingen is overigens niet een afspiegeling van de wijk. De Boloboost-fans zijn voornamelijk blanke hogeropgeleiden tussen de 25 en 45 jaar; volgens De Jong de typische sociale media-aanhangers die graag hun ervaringen met anderen willen delen. Binnenkort wordt een nieuwe website gelanceerd waarop vaste bloggers straattaferelen en andere verhalen uit de buurt vertellen.
Daarnaast wordt er van alles georganiseerd in de wijk. Zo vindt er regelmatig een Bolobooze-kroegentocht plaats en een sportdag in het Erasmuspark. Op 6 maart a.s. is er een filmfestival met keuzefilms van buurtbewoners in de Boomkerk. Er hangen vlaggen in de straat, er is een speciale bolobol (krentenbol) bij de bakker verkrijgbaar en er worden regelmatig slogans bedacht als “Bolo, het nieuwe Soho.”
Vraag is hoe de politiek het beste om kan gaan met dergelijke initiatieven en hoe de overheid zich op moet stellen om burgerkracht zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Veel creativiteit kan namelijk stuk lopen op bureaucratie en regelzucht. Die belemmeringen zitten gelukkig niet iedereen in de weg. Ondernemers uit Bos en Lommer financieren de activiteiten van Boloboost zelf, ter aanvulling op een vast potje dat het stadsdeel beschikbaar heeft gesteld.
De Jong: “Wij hebben geen zin om steeds opnieuw subsidie aan te vragen bij de gemeente, want dan zitten we meteen aan allerlei bureaucratische rompslomp vast. Gemeenten willen plannen maken, maar een buurtinitiatief is nu juist zonder plan; zoiets ontstaat. Als we met elkaar iets bedenken dan willen we het morgen uit kunnen voeren.”
– update 2016 – Boloboost heeft inmiddels meer dan vijfduizend volgers via de verschillende online kanalen en wordt aangestuurd door een kernteam van 4 betrokken buurtbewoners, een tiental bloggers en een groot aantal (incidentele) vrijwilligers.
Naast de reeds genoemde activiteiten zijn daar de afgelopen jaren nog velen bij gekomen waaronder het eerst Openluchthotel Jan van Schaffelaar in 2016