Lex de Jong

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is DSC_0110-1024x683.jpg

Lex – oprichter/eigenaar van UrbanBoost – begon in 2011 als actieve bewoner van de Amsterdamse buurt Bos en Lommer (BoLo) de actieve buurtcommunity Boloboost omdat Lex vond dat het negatieve beeld dat mensen van buiten Bos en Lommer niet overeen kwam met het de beleving van de bewoners van de buurt die trots waren op hun groene, rustige en dorpse woonomgeving. Boloboost groeide – in tijden waar de sociale media nog in de kinderschoenen stond – uit tot een van de meest succesvolle buurtblogs van Nederland.

Lex ontdekte in die tijd dat hij van Boloboost enorm veel energie kreeg. Hij zegde zijn baan op bij een internationaal ruimtelijk adviesbureau om zijn passie voor het samen met anderen gebieden te ontwikkelen op te combineren met zijn kennis van ruimtelijke vraagstukken en schreef zich in bij de KvK met het bedrijf UrbanBoost.

Binnen 5 jaar was UrbanBoost tot twee keer toe genomineerd voor een Welcom Amsterdam Communicatie Award door de opvallende communicatiestrategiën van twee opvallende buurtcampagnes.
In 2013 ontving  Boloboost een eervolle vermelding voor de professionele wijze waarop zij – ondanks de minimale middelen van Boloboost – middels een uitgekiende communicatiestrategie een bereik weten te behalen waar die vergelijkbaar zijn met de grote bureaus.
In 2016 won de Jan Evertsen Buurtcoöperatie de award voor de online en offline campagne rondom de oprichting van deze buurtcoöperatie – waarbij buurtbewoners en -ondernemers lid kunnen worden om gezamenlijk winkelvastgoed in beheer te nemen.


Een andere reden om zijn baan op te zeggen lag op het persoonlijke vlak. In 2005 belande Lex met acuut nierfalen op de dialyse-afdeling van het OLVG. Na bijna 5 jaar op de wachtlijst te hebben gestaan ontving hij in 2009 een donornier. Die periode heeft hem ook doen inzien dat je nog meer moet genieten en dus ook dat je werk vooral leuk moet zijn.

Tijdens zijn ziekte werd hij ook een van de mede-initiatiefnemers van ‘2 Miljoen Handtekeningen‘ – een landelijk burgerinitiatief gericht op de invoering van Actieve Donorregistratie. In eerste instantie was hij verantwoordelijk voor de online community en de sociale media rondom deze campagne. Na het behalen van de ruim 40.000 handtekeningen veranderde deze burgercampagne in een 10 jaar durende politieke strijd om de nieuwe donorwet aangenomen te krijgen. Wat in 2018 met een minimale meerderheid gebeurde. Over deze periode – waar Lex een grote rol heeft gespeeld – is in 2021 het boek ‘Dat bepaal je zelf‘ verschenen.

Naast gastcollege over UrbanBoost gerelateerde werkzaamheden geeft Lex ook inspiratiesessies en lezingen over wat het betekent nierpatiënt te zijn en hoe hij altijd heeft gekeken naar ‘hoe het dan wel kan‘. Zo gaf hij in 2014 in China twee gastcolleges over orgaandonatie. Zowel voor hem als de studenten een leerzame en bijzondere ervaring.
Wat voor ons vanzelfsprekend is, is daar totaal ondenkbaar en andersom.