♦ UrbanBoost ontwikkelt samen met de offline én online community placemaking projecten om van publieke ruimte (weer) verblijfsplekken te maken.

UrbanBoost bouwt succesvolle communities of vergroot de zichtbaarheid van bestaande communities door deze te versterken en te optimaliseren.

UrbanBoost ondersteunt beginnende (bottom-up) initiatieven door het opzetten van een opvallende online en offline communicatiestrategie.

UrbanBoost creëert opvallende online en offline campagnes en interventies als promotie van evenementen, het lanceren van nieuwe initiatieven of het van onderop branden van een (winkel)gebieden of -straten.

UrbanBoost adviseert instanties als overheden, woningcorporaties en projectontwikkelaars hoe om te gaan met initiatieven van onderaf en ‘mondige burgers‘.

UrbanBoost deelt kennis en ervaring graag middels lezingen, motivatie en inspiratiesessies en op maat gemaakte workshops.


♦ Specialiteiten ♦
– Placemaking, Coöperatieve gebiedsontwikkeling, Co-creatie, Urban Innovation
– Community Building & Management
– Communicatiestrategie, Copywriting, Contentcreatie
– Streetbranding & Gebiedsmarketing
– Workshops en inspiratiesessies

UrbanBoost voert zowel zelfstandig projecten uit maar werkt ook vaak samen met andere organisaties om krachten en expertise te bundelen – wat ten goede komt aan de kwaliteit van het uiteindelijke resultaat.

UrbanBoost ondersteunt publieke initiatieven van onderaf door mensen of organisaties die het leefgebied aangenamer willen maken om te wonen, werken of te winkelen voor hun zelf en voor anderen omdat ze dat zèlf willen.


Eigenaar Lex de Jong van UrbanBoost is onder andere initiatiefnemer van Boloboost – een community van betrokken buurtbewoners van Amsterdam Bos en Lommer (bolo). Boloboost is in 6 jaar tijd is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende buurtblogs van Amsterdam.

Daarnaast is Lex ook sinds het begin van ‘2 Miljoen Handtekeningen‘ – een landelijk burgerinitiatief gericht op de invoering van Actieve Donorregistratie – verantwoordelijk voor de online community en de sociale media rondom deze lopende campagne.

In haar korte bestaan zijn reeds twee projecten waarvoor UrbanBoost verantwoordelijk was voor de communicatiestrategie en uitvoering genomineerd voor een Welcom Amsterdam Communicatie Award.
In 2013 ontving  Boloboost een eervolle vermelding voor de professionele wijze waarop zij – ondanks de minimale middelen van Boloboost – middels een uitgekiende communicatiestrategie een bereik weten te behalen waar die vergelijkbaar zijn met de grote bureau’s.
In 2016 won de Jan Evertsen Buurtcoöperatie de award voor de online en offline campagne rondom de oprichting van deze buurtcoöperatie – waarbij buurtbewoners en -ondernemers lid kunnen worden om gezamenlijk winkelvastgoed in beheer te nemen.

Uitgebreid portfolio [pdf] > downloaden